woensdag, april 05, 2017

360-graden foto's maken.


Ik heb (2de hands) een Ricoh Theta S gekocht. Op deze pagina verzamel ik o.m. de 'trucjes' die ik uitvind terwijl ik met de Ricoh aan de slag ga. Met de Ricoh kun je:
Mocht je me kennen en eens willen uitproberen hoe dat gaat, het willen gebruiken op een event, vakantie etc: geef maar een seintje. Vooraf kun je alvast de app downloaden.
Filmpje als je wil zien hoe de Ricoh er uit ziet en wat je er mee kan:
Vind je dit leuk en ben je benieuwd naar andere camera's, kijk dan eens onderstaande video, en evt meer video's op zijn kanaal:

Je kunt ook 'duurder' gaan, naar b.v. de Vuze: die heeft dan stereoscopisch/3d beeld, maar je moet dan wel (op moment dat ik dit schrijf) ca 1.000 euro's uitgeven:
Handigheidjes:

  • Ricoh > Mac > Rico-app: toen ik de Ricoh inplugde op mijn Mac, opende de Mac Photo software. Leuk, maar zie het bestand daar dan maar weer uit te krijgen om het te bewerken in de Ricoh Mac App om het daarna bv te uploaden naar YouTube. Wat blijkt: als je, voordat je de Ricoh aan je Mac koppelt, de 'begin met opname-knop' en de wifi-knop (het middelste knopje aan de zijkant) ingedrukt houdt en DAN de kabel koppelt, dan zie je de Ricoh gewoon als 'disk' en kun je de bestanden manipuleren (je kunt het filmpje ook exporteren uit de Mac Photo app). 
  • Een 360-beeld op Twitter publicerenhttps://medium.com/@i_am_fabs/how-to-interactive-360-photos-on-twitter-812a0079cc76 
  • OfficiĆ«le handleiding is te vinden op https://theta360.com/en/support/manual/s/ 
  • Voor dit soort camera's is een statief erg fijn. Als je foto's maakt terwijl je de Ricoh in de hand hebt, krijg je het zogenaamde "dikke duim"-effect, omdat je hand dan prominent dichtbij (en dus relatief groot) in beeld is. Ik heb even zitten zoeken en uiteindelijk op AliExpress een Yunteng 1288 gekocht. Ik heb beperkte ervaring met statieven: ik heb een degelijk statief voor spiegelreflexcamera's, en een 'neppe' soort GorillaPod waarvan de 'kop' zo zwak is (geen metalen kogel, alleen 2 stukjes plastic die in elkaar grijpen), dat ik daar spijt van heb. De Yunteng is een combi van een selfie-stick, een lage tri-pod en door die 2 te combineren heb je een hoger statief. Portable, veelzijdig, mi redelijke prijs, en met een zwaardere 'kop', waar ik met meer vertrouwen apparatuur op monteer (dan die neppe GorillaPod). Hier het velletje dat de manual vormt voor de bluetooth remote van de Yunteng.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten